Ahad, 19 Januari 2014

setiap langkah ada ujian dan dugaan 2014

Assalamualaikum,
 Dah lama tidak bersua dan bercoret...mgkin bz...pejam celik dah msk 2014..mcm2 azamku tanam tahun ini...alhamdulillah, ku pun dah bekerja selepas tamatnya dip di kptm mara kuantan selama 3tahun...keje pun baru msk 3bln..alhamdulillah,ok bekerja..bos n envoirement pun ok...just pnt skit..biasa la keje 12jam sehari...pnt gak berdiri n berjalan...hehehhe...gaji pun ok la..berpada la keje..

Awan putih berlangitkan sebiru warna, menambahkan keindahan alam semulajadi. Kecantikan alam yang tiada taranya menyaksikan pelbagai acara pementasan hidup yang beraneka gaya. Maha suci Allah yang menciptakan manusia yang berpasangan begitu juga makhluk Allah yang lain turut memenuhi pelusuk bumi.

Alhamdulillah, kita masih bernyawa menunaikan segala perintahnya, akur dengan ketentuan illahi walaupun penuh dengan pancaroba. Seringkali hidup dicabar dan diuji namun terus berdiri gagah dengan pertolongan Allah SWT.

Mengharungi hari demi hari membuat kita tidak terlepas dari melakukan dosa. Dosa kecil mahupun besar terpendam dilubuk hati dan adakalanya membentuk pelbagai rasa. Pernahkah kita memohon keampunan dariNya? Saya yakin kita sebagai hamba diberikan naluri untuk mengetahui akan dosa-dosa yang dilakukan walaupun tanpa sedar.

aat menadah tangan pohonlah keampunan kepada Allah, berdoalah dengan penuh pengharapan agar kita diampunkan dari segala dosa-dosa yang lalu. Biarlah air mata sepi menjadi saksi tanda kita takut kepadaNya. Beristighfarlah, kerana banyak hikmah terkandung disebalik makna-makna yang diucapkan.
Yakin dan percaya dengan kewujudan dosa dan pahala, syurga dan neraka. Jangan lalai mahupun leka kerana kematian sentiasa menghampiri.

Beriman kepada Allah SWT adalah satu landasan yang merupakan penjuru disetiap kehidupan. Walaupun iman tidak boleh diwarisi tapi boleh menjadi benteng dalam menghadapi pelbagai keresahan hidup.

Berdoalah kerana dengan doa, Allah akan mendengar segala keluhan kita kerana tuhan tahu apabila kita melakukan dosa kita akan kembali mengadapNya. Perbaikilah diri dengan kesalahan serta kesilapan yang kita lakukan. Perelokkan nawaitu kita untuk kembali bertaubat dan bersujud padaNya.
Sucikan hati dan rawatlah jiwa dengan ayat-ayat Allah iaitu al-Quran yang merupakan surat cinta yang diutuskan kepada hamba-hambanya.

Cinta Allah akan kekal dihati, kewujudanNya dapat dirasai, hadirNya bagaikan merentap sanubari.

“Ya Allah, aku bersedia menerima segala ujian dan dugaan-MU”.

Ahad, 20 Oktober 2013

18 / 10 / 2013

1/7 - 18/10/2013, bermulanya latihan industri di sebuah kilang iaitu PANASONIC (PMMA) di shah alam..sebuah kilang yang di ketuai oleh orang jepun...stu pengalaman yang sukar dilupakan n kenangan manis dalam hdupku...mula-mula ingat keje kilang tidak seronok tapi rupanya seronok nya..dengan team work yang sporting..chargemen,bos n big bos pun sproting la..aku ddk bawah department (EMD)..aku ada 2 org chargemen..dah la rapat..mcm anak dengan ayah...g mane2 pun aku ikut..biasa la akukan manje dengan diorng...bleh katakan aku keje smua department...biasa la peluang hanya sekali n masa pun singkat...kejap je masa berlalu..so menerokai smua tmpt...dah la department aku ada 2org je perempuan..aku n ada akk sorang...yang lain lelaki....boleh kata stu kilang kenal aku..heheheh...apakan daya,aku hnya merancang, ALLAH yang menentukan apa yng terbaik untuk aku..

nama chargemen aku Kamal ariffin n Juhairi Omar..aku panggil diorg "Sir Kamal dan Sir Jo"..aku rapat gile dengan diorg nie...kata Sir jo, aku training perempuan yang pertama di kilang ini..selama nie lelaki je...heheheh...rasa tercabar pulak n suka..heheh..smua keje aku buat...keje civil,mech,elect dan electronic pun aku buat..sedangkan kos aku elect electronic je..tapi smua aku redah n menerokai..belum tentu lepas nie aku akan rasa keje mcm nie...satu ilmu baru aku dpt..just yang aku x dpt bt bwk forklift je..yang lain sudah aku bt...lepas nie x ada la usrah untuk aku..untuk jdi muslimah yang berjaya,kuat,tabahn berhati2 dengan karenah dunia..

22/09/2013 chargemen aku Sir Kamal dapat jemputan jadi tetamu ALLAH ke Mekah...aku rasa sayu n sedih je sbb aku hbis training sir kamal x balik lg m'sia time tu...dah la aku rapat dengan dia..g mane2 aku ikut...chargemen aku g 2 panasonic iaitu sek 15 dan sek 23..dua2 tmpt aku g...

18/10/2013 tarikh yang paling sedih n yang dtggu selama ini..akhirnya tiba jugak tarikh n masa itu..setiap perjalanan hidup telah ddtetapkan oleh pencipta kite...setiap pertemuan ada perpisahan..insyaALLAH, dengan izin ALLAH kita kan temu lg...

before last day training..

antara teamwork yang sporting..hri last day training

time di bilik document..5s..time nie bru hbis ngis.. :(

bersama kak salwa

bersama bos sir richard

big bos# org jepun#sir himi

chargemen aku yang bagi..dah belanje mkn..ada hadiah lg..syukran sir


p/s : sungguh cantik perjalanan hidup ku..terima kasih ALLAH mempermudahkan urusanku ddunia n akhirat...aku insan yang lemah n hanya bergantung dengan mu ya ALLAH....insyaALLAH, aku akan jmpa mereka lg...amin3x




Isnin, 12 Ogos 2013

~Alhamdulillah....Akhirnya...~

11/08/2013..raya ke4..alhamdulillah..akhirnya akk nom5 tunang juga dengan pilihan sndri...insyaALLAH tahun depan kawin lak....tunang dgn org PERLIS..jauh gile..x apa la..leh g jln2 n mkn angin skli..hehehhe...alhamdulillah majlis berjln lancr...pada majlis tu,agak sebak n ngis..ayah ngis sbb nak melepaskan anaknya nom5 walaupun baru tunang..akkku nie ddk dgn emak n ayah so berat hati la nak melepaskannya...ayahku bru elok dri sakit..x aktif mcm dlu la...so lepas akkku,giliran aku lak....takutnya...bleh ke nak tmph alam rumah tngga n pegang tggjawab nanti....smaga majlis kawin akkku berjln lncr n berbahagia smpai akhir hayat....tggu 2014 la...huhuh..akkku nie tmpat aku cerita apa yang terbuku dlm hatiku..kadang2 gaduh,kadang bersuka,..kami slalu bersama...kami memang rapat...aku memang rapat dgn akkku nie...lps nie x leh la slalu bersama....skrg statusnya bukan bujang lg...sdihnya.. :(

gambar hantaran

bersama akkku..

 terserlah kekuningannya..huhu

 bersama akk n anak buah..

 kami lagi!!!!!

bersama cousin...


posing!!!cantik!!!

p/s : dik doakan ko bahagia dismpg org tersyg n keluarga...smaga berbahagia smpai akhir hayat ko... :(


~Raya 2013~

Pejam celik,masa berlalu dengan pantas...berakhirnya bulan Ramadhan datangnya bulan Syawal..satu kemenangan kepada umat islam selepas menempuh bulan Ramadhan..berpuasa sebulan..Alhamdulillah berjmpa lg bulan yang ditunggu umat islam untuk mengumpul PAHALA..tema tahun nie adalah Kuning..tapi ada yang x mcm kuning..tension je..apa pun seronok...ayah pun dah sihat just x mcm dlu je..skrg agak sensetif...

buah hatiku..smga sihat selalu n dipanjang umurnya..
 

 nie yang lum kawin lg..tpi tahun dpn akkku kawin..so tggl aku sorang jelah

 
nie akkku yang raya dkt kampun tahun..alang x masuk lak..lmbt sgt siap

keluarga alang...syameel pun dah pandai posing...
 
 nie bersama girls...

hari raya ke2


p/s : InsyaALLAH tahun depan jmpa lg..smga ukhawah nie akan berkekalan smpai akhir hayat...syang smua




Selasa, 4 Jun 2013

~Akhirnya~

Assalamualaikum w.b.t

Syukur atas rahmat ALLAH, ku diberi kekuatan sihat,murah rezeki dan keberkatan hidup diatas muka bumi yang indah,aman dan cantik...sungguh indah ciptaannya untuk umatnya...dengan cuaca yang sangat indah di iring dengan angin sepoi-sepoi bahasa dan muzik nasyid yang sayu keinsafan di hati....
Alhamdulillah, 2tahun setengah telah berlalu dengan cepat tanpa menunggu sesiapa yang lambat... (masa umpama pedang)..rasa kejap ye rasanya..tpi dalam masa 2thun setengah banyak kenangan suka duka berada di negeri orang...pelbagai jenis bahasa negeri ku pelajari...nie x thu belajar bahasa negeri sndri je...so kuar skit dari kepompong...

alhamdulillah pada hari lahirku, aku smbt di kampus...selama ini smbt dkt kampung je...dpt gak merasa smbt di kmpus...sblm dpt merasa smbt di rumah ALLAH iaitu MEKAH...alhamdulillah,ALLAH beriku peluang untuk bernafas dmuka bumi ini walaupun sementara je...dgn rezeki dilimpah luah,sihat tubuh badan..dan diberi keberkatan...smga ALLAH mempermudahkan urusan ku dunia n akhirat....byk gak azamku yng ku hendak cpai...pertama: nak jdi muslimah solehah n sejati jdi kebangaan emak n ayah yang telah dididiku dri kecik smpai sekarang...terima kasih emak n ayah..jasamu x dptku balas..pengorbanan mu terlalu besar..terima kasih ALLAH bagi ku lahir ddunia ini n pinjamkan jasad n rohmu untukku beribadat kepadamu..nak memperbaiki dri yang lemah n tidak sempurna....kedua : tekad dihati nak lupakan  apa itu cinta,apa tu kasih syg.......semua dah berlalu..ia sebagai pengajaran n teladan dlm hdpku...walaupun,aku leh dhp tnapanya...aku ada family n kwn2 seperjuangan disisi...lagipun aku dah serah cintaku kepda penciptaku supaya bg org yg terbaik dikalangan yg terbaik..CINTA itu milik-NYA..JODOH itu telah ditetap oleh NYA...dont worry...klur ada hawa,mesti ada adam disisinya...ALLAH telah cipta kita berpasangan...so skrg aku x nak pkir lg..yg pntg skrg masa depan n family aku....ketiga: nak bt yang terbaik dlm hidup..dalm hdp kita x lari bt kesilapan...hanye pengajaran n teladan mengajar apa itu erti hidup...bkn smua nak hdp susah,yg ptg usaha yang setimpal  je ALLAH bg dipermudahkannya...keempat : nak dpt keje n bli kate...eeemmmm dlu kate idaman nak honda...tpi skrg nak PREVE je..support buatan MALAYSIA katakan..hhihihi..kelima: umur dah meningkat,mesti nak kawin..smua org nak ikut sunnah nabi...nak jdi umat nabi...x thu nak kawin bile...klur ada calon,ada la..keenam: nak g umah ALLAH lg...rindu n sayu je berada disana...sgala masalah di m'sia akan lupa bt sementara berada disana...berasa tenang n x nak balik je..apakan daya,ku umat yang lemah...klur ada rezeki,akan g dgn family lg...klur x dpt,nak g dgn suami la... :) ...

sekarang, aku mula menghargai hdp..setiap langkah sgt bermakna btku...aku x nak sia2 hdpku..peluang hanya sekali..hidup pun hanya sekali...2thun stgh berada di ngeri org..mcm2 ku belajar...mcm2 karenah ku jumpa...kadang-kadang gelak bile pkir semula..mgkin msk alam stdy lain dgn alam bekerja...apa pun aku gembira dinegeri orang...lepas nie nak g mane lak???x sbr nak jelajah nak g negeri org..nak g negara org x dpt la..kene kmpl duit la..berjangkut la kene tggu...


 p/s : Wahai diriku , sabarlah n tabahlah untuk tempuh hari-hari yang mendatang yang penuh duri dan dugaan..jagalah maruahmu ini..jagalah auratmu..jagalah batasanmu dengan org bukan muhrim,jagalah pandanganmu..jagalah hatimu,jgn bagi nafsu menguasai dirimu yang lemah...jagalah solatmu kerana ia tiang agama yang penting....jagalah telinga dan langkah mu suapay tidak tersasar kepada yang tidak berfaedah....jagalah percakapanmu dan sikap mu apabila berada dihadapan org....jdilah muslimah yang solehah n sejati demi agamamu ini....sentiasalah memperbaiki dan bertaubat kepada ALLAH yang maha mengetahui dan maha pengampun....ALLAH sentiasa tggu hampanya mintak ampun pada sebelum terlambat...hargailah masa yang ada...kerana akhir zaman akan tiba bila-bila2 masa...berbekalkan pahala,ilmu berfaedah dan amalan jariah yang akan dibawa diSANA...ingatlah wahai diriku...













Sabtu, 20 April 2013

~Makan Malam Pra-Graduasi 2013~

~ASSALAMUALAIKUM SEMUA.... ^_^
 
Pejam-celik sekejap je masa berlalu...2tahun setengah berada di negeri orang..alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar...insyaALLAH ,tahun nie last berada di KUANTAN...then,kene g praktikal...rasa tidak caya dah nak hbis stdy...terfikir-fikir gak..lepas nie nak bt ye...kot nak tanam anggur lak...rasa nak smbg stdy lg...tpi emak suruh keje dlu..dah dpt keje bru stdy...bt PJJ degree lak...x thu lg nak bt apa...

Keptsn mgkin lepas balik dri oversea la...insyaALLAH,ada rezeki lebih akan g rumah ALLAH kali ke-2...bersama keluarga tersyg...nak bwk org tersyg..x muncul lg...insyaALLAH,ALLAH akan pertemukan hatiku dgn org yg terbaik dikalangan terbaik...suami idamanku x muncul lg...so kene la tggu dgn penuh kesabaran bersertakan doa kepada yang MAHA ESA...JODOH DAN MATI DI TANGAN ALLAH..kita just bleh berdoa spya dipermudahkan oleh ALLAH...

19hb April 2013 (Jumaat) ada majlis penghargaan untuk pra-gradusi...tema glamous dan syleliss star..mcm x cya,ku makeup time dinner..rncg nak simple je..tpi nampak glamous lak...so aku bt x kisah...ramai x cya perubahan ku mlm tu...hahahahha...bdk kelas pun kata WOW!!!!...heheheh..bukan slalu...lepas dinner,  x thu dkt mane lg...so sekli sekala je..hahhaha...

lepas nie hbis stdy nie,masing-masing dah ada komitmen...ada yg nak kahwin..ada yg nak smbg stdy..ada yg nak keje...smga rakan-rakan seperjuang ku nie teruskan hasrat dan impian yang ingin dicapai...ku doakan korang mendapat keberkatan oleh ALLAHn mendpt kebahagiaan dri ALLAH ddunia n akhirat....jdilah muslimah dan muslimat sejati,soleh dan solehah ye..ingat ALLAH sentiasa bersama kita stiap saat x kira senang ataupun susah..ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk UMATNYA...jangan sesekali lupa PENCIPTA kita ye....


 

bersama rakan seperjuangan....


  
bersama kaunselor..

 bersama PENGARAH...

time nak mkn.....

sapa la bg BUNGA ROS nie!!!!!!!!

bersama syam..slalu kacau aku dlm kelas...

 bersama hanis...seorg pendiam dlm kelas...

bersama yamin....

bersama umie....

bersama zatil aqmar....

me!!!!

p/s : semoga ukhwah kita akan berkekalan...klur sapa yg x ada gmbr dlm nie,maaf gmbr gegar n tidak cntik....akk syg korang...biarlah ALLAH akn temukan kita lg bila time masa ye...jaga dri baik2...good luck for final exams yang akn tiba tidak lama lg....nanti nak kawin ajak ye..insyaALLAH,akk akn dtg dgn izin ALLAH dan dberi umur yang panjang.... ^-^
 


Sabtu, 30 Mac 2013

~Berani Berniaga~

30hb 2013 satu pengalaman yang x pernah terfikir sblm ini...memang sebelum nie nak g seminar tu,tpi pkir balik mgkin mahal...alhamdulillah seminar ini FREE je...terima kasih ALLAH...ALLAH mempermudahkan urusanku berada di sana....bnyak ilmu aku dpat g seminar dr azizan osman...lepas nie leh la bukak bisness...inilah BAKAL JUTAWAN MUDA PEREMPUAN di MALAYSIA...amin3x...smga ALLAH mempermudahkan urusan ini.ddunia n akhirat...






p/s : smga ALLAH mempermudahkan urusanku ddunia dan akhirat..