Selasa, 24 Mei 2011

~hari-hari mendatang~

skrg aku dah single...so smua kene bt sndri la...sblm nie berdua....apa pun smua dah berlaku dgn sekelip mata je..aku kene tabah menempuh smua nie....entah la nape aku slalu nak pkir dia...dia ada pkir aku ke....x ada maknanye nak pkir aku....x ada masa nak pkir aku....aku je terhegeh2 nak pkir pasal dia.....entah nape nye nak pkir pasal dia je?????org kata senang lupakan je dia n cri lain...tapi aku nak tmph smua tu senang ke...ckp senang nak bt susah...kiteorg jmpa dkt kem..x sangka dia dtg...mengigil bdn aku apabila diorg dah smpai....ayah n ajai je nampak....aku ckp dlm hati aku kene kuat tmph smua nie....so aku bt bdh jelah time tu..aku sibuk main FB  n dgr lagu..hehehhe...aku lgsg x pandang muka n x ckp dgn dia.....padam muka dia...lantak lah yg ptg aku puas hati...geramnye.....sebenarnye aku x smapi hati...aku nie lembt sgt...entah la....bsknye dia srh aku bgun solat subh....nape dia ckp mcm tu????sdgkan x ada apa2...x apa la aku ikut je....(mulut kata lain,hati kata lain)...sarapan pgi dia bli untuk smua org termasuk aku.....aku action je srh dia bli....x mau dia terasa...tapi aku x sggup nak tmph dgn dia....alih2 aku sarapan pg dkt luar....ayah tanye akk nak srapan mane...aku pun kata mkn luar la ayah...so ayah ikut je ckp anaknye.....dia nak rapat dgn aku tapi aku x leh nak terima smua nie.....aku g jauh2 dri dia...aku nie lembt sgt la..entah la..org dah bt mcm2 aku leh lembt lg....mira cba jdi jgn lembt...keras skit hati tu....huhuhuhu..entah la....walaupun aku rindu sgt2 dgn dia...biar la ALLAH n aku je thu aku rindu dgn dia....skrg aku dah pkir msk2...mls nak pkir..apapun terima ksh sbb pernah syag n bg kasih syg serta berkorban  untuk aku..walaupun aku bkn org pertama dlm hatinye...aku hargai smua tu...terima ksh jdikan aku perempuan yg sabar,tabah n solehah....

"crilah org yg syg kite,bukan kite syg dia terlebih.."
.....::::sekiranya tiada cinta insani untukku........cukuplah cinta Allah PENYULUH HIDUPKU.....moga kelak akan ada cinta untukku drpd insan y mencintai Allah sbgaimana cintaku terhadapnya::::..... :)


Ahad, 22 Mei 2011

~Petua Mencuci Hati~

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati. Diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.
1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"
2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.
3. Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.
4. Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.
5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari.
6. Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri.katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)
7. Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati : "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian psikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya – cubalah!!
8. Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.
9. Mengingati mati – Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa.
10. Kekalkan wuduk.
11. Bersedekah.
12. Belanja orang makan.
13. Jaga makanan – jangan makan makanan yang shubhah.(diragui halal dan haramnya.)
14. Berkawan dengan ulama'.
15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi.)
16. Pesan pada orang, jadi baik.
17. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut dan lain-lain.)

Rabu, 18 Mei 2011

4 Syarat Hidupkan Hati Dengan Al-Quran

Hati yang hidup menggerakkan potensi yang ada pada diri seseorang.
Sebaliknya, hati yang mati membunuh segala bakat dan potensi diri.
Sesuatu umat hanya boleh dibangunkan dengan menggerakkan potensi dirinya serta mengarahkannya kepada pembangunan.
Dengan pengutusan Rasulullah SAW, segala bakat dan potensi sahabat yang selama ini terpendam digerakkan dengan penghayatan al-Quran.
Hati yang hidup adalah hati yang subur dan bersedia untuk mendengar, melihat dan menerima kebenaran.
Hati yang hidup begini mempunyai nur, tenaga dan kekuatan.
Ia sentiasa tunduk dan patuh kepada Allah dengan penuh khusyuk, takwa serta kasih dan simpati kepada sesama makhluk.
Hati yang dihidupkan dengan al-Quran bersedia mematuhi segala perintah syarak.
Dengan mematuhi segala perintah syarak barulah kehidupan manusia akan sempurna. Bukankah Allah berfirman bermaksud:
"Sesungguhnya al-Quran ini membimbing ke jalan yang lurus (benar)." - Surah al-Isra’, ayat 9
Perkara ini disebutkan juga dalam firman-Nya bermaksud:
"Taha (maknanya hanya diketahui Allah). Kami tidak menurunkan al-Quran kepadamu supaya kamu menjadi susah, tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut kepada Allah; iaitu diturunkan daripada Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi?" - Surah Taha, ayat 1-4
Maka untuk menghidupkan hati dengan al-Quran, kita memerlukan beberapa syarat:
Pertama, al-Quran hendaklah dibaca dengan tenang dan khusyuk, dalam keadaan bersunyi diri (berkhalwah), terutama pada waktu tengah malam atau fajar (Subuh).
Allah berfirman bermaksud:
"Sesungguhnya membaca al-Quran pada waktu fajar (Subuh) itu disaksikan malaikat." - Surah al-Isra’, ayat 78
Kedua, membaca al-Quran dengan pengamatan maknanya seperti yang dijelaskan dalam firman Allah bermaksud:
"Tidakkah mereka merenungi (tadabur) al-Quran itu?" - Surah Muhammad, ayat 24
Pembacaan yang disertai dengan renungan dan pengamatan sedemikian akan membuka pintu hati seseorang untuk menerima kebenaran yang terkandung dalam al-Quran.
Dengan perkataan lain, roh dari alam tinggi (alam Ketuhanan) yang dibawa oleh al-Quran itu akan turun dan meresapi ke dalam hati pembaca al-Quran kemudian ia menghidupkannya.
Dengan itu hati dapat mengenal kebenaran dengan mudah dan mencintainya. Nilai kebenaran dan kebaikan akan tumbuh subur dalam jiwanya. Lantas ia menyukai kedua-keduanya, tetapi membenci dan menentang kebatilan dan kejahatan.
Ketiga, sentiasa bersikap bersedia untuk menerima kebenaran al-Quran sebelum membaca atau mendengarnya.
Manusia sering dikuasai oleh hawa nafsunya. Segala keinginan dunia (hingga membawa kepada kegilaan) adalah dinding (hijab) tebal yang menutup hati seseorang itu sehingga menyebabkan enggan menerima hidayah Allah melalui al-Quran.
Keempat, merealisasikan kehambaan ('ubudiyyah) diri sewaktu membaca al-Quran.
Perasaan ini akan dapat menimbulkan keazaman untuk merealisasikan segala ajaran al-Quran yang dibaca itu dalam kehidupan. Ini semata-mata untuk mendapatkan keredaan Allah.
Dalam perkataan lain, pembacaan yang sedemikian akan menimbulkan keazaman untuk bermujahadah iaitu melawan kemahuan diri yang bertentangan dengan tuntutan ‘ubudiyyah kepada Allah.
Melaksanakan segala perintah Allah yang terkandung dalam al-Quran adalah tafsiran makna ayat yang dibacanya itu di dalam kehidupan.
Untuk memastikan ia terus hidup dan segar, maka hati perlu sentiasa menjalani proses mujahadah (melawan segala kemahuan diri yang bertentangan dengan ajaran Islam).
Hati yang tidak bermujahadah, ertinya hati itu beku dan kotor. Hati yang kotor dan beku menyebabkan seseorang itu tidak ingin melakukan kebaikan, malah ia sentiasa melakukan perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam.
Perkara ini dijelaskan dalam hadis Rasulullah SAW bermaksud: "Huzaifah berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: Fitnah akan melekat di hati manusia bagaikan tikar yang dianyam secara tegak-menegak antara satu sama lain. Mana-mana hati yang dihinggapi oleh fitnah, nescaya akan terlekat padanya bintik-bintik hitam.
"Begitu juga dengan hati yang tidak dihinggapinya, akan terlekat padanya bintik-bintik putih sehinggalah hati itu terbahagi kepada dua.
"Sebahagiannya menjadi putih bagaikan batu licin yang tidak lagi terkena bahaya fitnah, selama langit dan bumi masih ada, manakala sebahagian yang lain menjadi hitam keabu-abuan seperti bekas tembaga yang berkarat, tidak menyuruh kebaikan dan tidak pula melarang kemungkaran, segala-galanya adalah mengikut keinginan." (Riwayat al-Bukhari di dalam Kitab Iman, Hadis No. 207)

Selasa, 17 Mei 2011

~~gambar kenangan last paperku pada final exams (sem 1)~~

16/05/2011, isnin...akhirnye last paper final exams aku...seram n tkt gak...tapi dlm hati melompat2 nak hbis paper n kuar dri kolej nie....tension ddk kampus..mgkin sbb suasana nye kot...apa pun..aku happy dpt blok E...adik2 yg sporting n gembira sokmo je....dah la jdi ketua blok lak...huhuuh...apa pun aku enjoy walaupun ada yg msk air.....blok yg plg gempak..huhuh.....sdh lak jgk..mcm mane la plak sem 2 nanti..seramnye....heheheh...

nie timbalan ku....dri ganu kite...hehehh..apa pun sem dpn ko lak jdi ketua blok....aku nak ltk jawatan...hehhehhe

nie bersama effa,fini & farah....syg korang...muuuahhh
 
 nie lak effa,nohi,farah & fini...syg korang...muaahh...jmpa sem dpn ye...huhuhuh

nie bersama roomate...fini...syg fini...muaaaahh...jmpa sem dpn...


apa  pun aku MERDEKA...YAHUUU..YAHUUU..YAHUUUU....:)




Sabtu, 14 Mei 2011

~suka-suki g giant~

eemmm pntnye g giant..x la pnt sgt..bleh la...dah la g on the sport je...x rancang pun nak g...bosan dah mkn mknan dkt area sni..so g la jauh skit..x la jauh mane pun..hehehehh..




muka2 sblm g enjoy..heheheheh

Jumaat, 13 Mei 2011

10 Petanda Dia Jodoh Kita

Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)
Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?
Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita :

1. Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2. Senang Bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3. Terima Kita Seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4. Sentiasa Jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5. Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6. Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7. Memahami Diri Kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8. Tampilkan Kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9. Kata Hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10. Solat Istikharah dan Tawakkal
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

~Futuwwah Cinta~

Inilah dia cinta
Pak Rahmat mengatakan, cinta itu dakwah, dan dakwah itu cinta.
Dan dakwah ini mengenal kita pada Dia.
Mentaqarrubkan kita pada Dia.

Masuliyah fardhiyah kita adalah untuk sentiasa mendampingi kitabNya, mengikuti sunnahNya dan beriltizam dengan akhlak QuraniNya.

Dan seluruhnya dibuatkan kerana Dia.
Dan Dia semata.
Dan itulah dia cinta.
Bila segalanya dihadapkan pada Dia.
Dan cinta itu mengalunkan kita pada syahadahNya
Menerokai puncak-puncak kekuasaanNya,
dan mengegarkan kita akan azabNya,
akan kelam kelibut hari kebangkitan.
Mengetarkan hati kita pada Hari AkhiratNya.
Dan itulah dakwah ini mengenalkan kita.
Akan hari akhirat yang pasti, tempat terdorongnya kita untuk bertemu dengan Dia.
Dan bila segalanya dipusatkan pada Dia, adakah pilihan lain selain dari bertawakal kepadaNya?
Menyerahkan semua urusan kepadaNya?
Yakin akan janjiNya memberikan sesuatu yang terbaik buat diri kita, hambaNya.
Dan demikianlah itu cinta.
ianya yakin
redha
dan saliim..
Cinta itu menautkan hati kita pada semua hambaNya.
Dalam cinta yang tidak dimengertikan
walau tak pernah bersua
mengenal
mahupun bersentuh
itulah dia cinta
anugerah atas cinta keranaNya
Dan itulah dia cinta,
tidak meresahkan,
tidak mengelisahkan
tidak merisaukan,
apatah lagi menyebabkan putus asa.
Kerana setiap pilihan kita,
tindakan kita
dan langkah kita,
adalah demi cintaNya.
Yakinlah,
Allah akan sentiasa bersama kita,
melukiskan kanvas yang indah buat kita.
Samada di dunia, mahupun di syurga kelak..
Insya-Allah..
Inilah dia sepotong doa baginda buat kita:
Ya Allah, kurniakalah perasaan cinta kepada-Mu, dan cinta kepada orang yang mengasihi-Mu, dan apa sahaja yang membawa daku menghampiri cinta-Mu. Jadikanlah cinta-Mu itu lebih aku hargai daripada air sejuk bagi orang yang kehausan.
Moga aku menyintai mereka yang mendekatkan aku akan cintaNya... ameen...

Isnin, 9 Mei 2011

~~status now i'm single in my life~~

              31/12/2010,dalam sejarah hdp ku yg sgt aku x leh lupa smpai bile2 walaupun ia dah jmpa penggantiku....walaupun pdh n skit,aku terpaksa redha n terpaksa terima ia berlaku pada driku...memang susah nak terima tapi aku x ada pilihan lg....ia berlaku dlm sekelip mata je....aku slalu pkir nape ia berlaku dkt aku????nape x org lain????mgkin allah nak uji aku dgn dugaan nie...aku umat yg lemah n tidak sempurna.....x apa la aku terima ketentuan ilahi nie....aku hanye merancang,allah yg menentukan segala2nye yg terbaik untuk umatnye......aku terima dgn redha...smua dah tertulis...

            3 thun aku merancang mcm2 untuk hdp dgn dia...tapi ia berkecai dgn sekelip mata je....aku hdp happy n seronok dgn dia....byk pengorbanan dia bt untk driku...hanye allah dpt bls pengorbanan dia...dia jga aku dgn pnh kasih syg....mula ku knl dia,time msk ipta....mula2 aku malu2 gak sbb dia pendiam n x fimiliar dgn org....lama2 knl rupanye dia lain apa yg aku sangka....cri2 peneman hdpku ddnia n akhirat smua ada dkt dia....aku x thu mcm mane dia leh ada no aku....first kiteorg msg time mlm raya....time tu sibuk bt persiapan nak raya bg smua umat islam....aku pun bls gak msg dia walaupun kreadit tggal beberapa sen je...aku snggup aktif nonye....semata2 nak main msg dgn dia...aku pun main msg dgn dia smpai terlelap....bsknye dia cll,jenuh aku nak berbual dgn dia...smpai x ada topik nak berbual.....hdp ku time tu pnh kegembiraan...mcm nie rupanye org bercinta....first time bercinta namakan...byk la persamaan kiteorg...antaranye dia suka warna biru,klur kiteorg rindu ada connection ( msg2 tgh rindu ),x suka pedas,suka aktiviti lasak n byk lg la....

              aku dgn dia rapat time akk aku skit tenat.....dia yg call aku tapi bukan dia yg ckp...kwn2 aku yg ckpa...dia kata segan n malu....dia dtg dkt umah sewa aku dgn member dia...time tu hjn. lebat....aku bg dia dgr lagu imran ajmain ( SERIBU TAHUN ).... (tkt time tu dia ada makwe)...itu yg aku bg dia dgr....dia msg aku dia excident...risau aku n btul ke...dah la time tu hjn lebat...mcm2 aku pkir dlm otak nie smpai x leh nak tido....bsknye aku cpt2 g kolej...tgk keadaannye...rupanye dia tipu aku....tapi alhamdulillah dia ok...aku x ksh dia tipu aku..asalkan dia ok n x ada apa2 berlaku.....sjk tu kitarg mula rapat....smua aku bt mesti dia nak ikut..cth stdy group ke,mkn ke,main boling ke...or apa2 jelah...aku happy n bahagia sgt....rupanye mcm nie org bercinta....

             16/11/2007 adalah tarikh keramat untuk hdpku...tarikh nie adalah tarikh kiteorg couple..mcm x cye dah couple...mcm2 kiteorg kongsi...first time dlm hdpku bercinta.....aku pun stsrt rapat dgn keluarganye...mula2 jmpa sgn n malu...yelah x pernah jmpa keluarga dia...x thu nak ckp apa dkt emak n abahnye....along,akk n dik dia pun ok...bleh la msk dgn aku...aku pun strt rpt dgn akk dia...lgpun akk dia stdy dkt bangi...kerap la jmpa gak....tarikh nie x leh aku lupa smpai bile2....tarikh yg amat terlalu istimewa untk driku....

             first time aku jmpa family dia,time aku blik dari kursus kayak..dah la muka gelap n x bersedia..tapi dia beria2 nak bwk jmpa family dia...so aku akur n terima sbb nanti dia kene hantar aku blik umah....huhuhu...sgan n malu gak sbb akk n adik dia ada...x apa la,sbb dia pun dah bgthu family dia aku bru blik kursus kayak.....aku g umah dia kjap je..lps solat magrib dia n ayah dia hantar aku blik.....dah la pnt n rimas smua nie....dia pun jmpa ayah aku dia rumah n fisrt dia dtg umahku......dia snggup bli kate untuk aku sbb dia x nak aku penat g kolej n berpanas...aku hargai pengorbanan dia tu.....

             lepas habis kolej,byk dugaan aku harungai bersama dia....dia memahami ku tapi aku x memahami drinye...tu silap aku slama nie....time aku sdh n terima dugaan,dia penemanku n bg semangat untuk terima smua nie...allah nak uji aku time tu...byk kiteorg kongsi kegembiraan,kesedihan,kesusahan n kesenangan....dia  g latihan wataniah sbln di seremban...dia kata rindu aku n nak jmpa walaupun time tu dia leh kuar 2jam je...aku sggup ponteng keje n trn dkt seremban semata2 nak jmpa dia sbb dia kata dia rindu aku.....time tamat latihan tu,aku pun ponteng keje separuh hari nak g tgk dia tamat latihan..dia pun mengharap aku g tgk dia....aku pun g la....seronok dia dah tamat...gelap muka dia....dri riak muka,dia seronok sbb dah hbis.....dia ubah aku jdi wanita solehah n bertaqwa...dia byk bimbing aku slama nie....dia mengajar aku kehidupan yg sebenar.....byk aku x pernah mkn (pelik),dia ajar mkn..so skrg aku suka mkn pelik2 tu....apapun aku seronok hdp dgn dia....lect ckp kitaorg nie psgan yg plig romantik dkt kolej...kelakar rasanye...dimana ada aku,dsitu ada dia...hehehehh....

             semua tu dah hancur berkecai....biar la masa berlalu dgn cpt...n aku membawa hati yg lara d kuantan.....aku x nak pkir smua nie lg...biar aku dgn kdpan aku...biar la ku sendirian...dia pun gembira dgn kdpn dia dgn perempuan idamannye....mgkin aku bkn terbaik untuk dia....lgpun aku sdr,aku bkn setaraf dgn keluarganya.....n dah x ctik....family aku dah thu n terkejut...x sangka ia berlaku....family aku just sport aku dri belakang untuk trs kehidpn seorg dri nie...kan sblm nie berdua je...ruapa nye aku x sekuat n setabah mene pun......skrg aku just pkir hargai dri nie n mencapai segala impianku....aku mls nak cri pengganti bt masa skrg just kwn2 bleh la....aku perlu berhati2 apabila cri pengganti...biar la allah yg menentu apa yg terbaik untuk aku....hargai apa yg kite ada sblm ia meninggalkan kite bt selama2nye....nak menyesal pun dah x guna lg....ingat tu...hatiku dah tertutup insan bernama lelaki....biarlah allah yg membuka hati nie dgn insan yg terpilih n terbaik untuk hdpku ddunia n akhirat.....

'YA ALLAH TEMUILAH AKU DGN SESEORG YG BLEH BIMBING AKU DIDUNIA N AKHIRAT,SOLEH,BERIMAN,BERILMU N MENDAPAT KEBERKATAN DARIMU.....JDILAH AKU INSAN YG SOLEHAH,BERILMU,BERIMAN N BERTAQWA DGNMU..... '



~driku skrg~

skrg aku baru bersedia untuk tampilkan dri slma menyembunyikan dri....hehhehe...menyepi seketika...apa pun,aku harus trskan hdp untuk mencapai sgala impian n menunaikan impian emak n ayah...syg emak n ayah...muuuaaahhh....skrg driku sbgai student....di sebuah kolej di kuantan....alam perkerjaan berhenti seketika untuk mencari ilmu n mencapai impianku....skrg aku jdi org kuantan la ye...hehhehe...apa pun aku gmbira sbb kuar dri n9...huuhuhhu..asyik2 belajar dlm n9 je....hdp x berkembang...huhuhu...







nie la wajah ku yg terbaru.....x ada apa ubah pun....mcm dlu je...hehehhe...mira,all the best in your life...smga lancar sgala urusanmu didunia n akhirat.....jdilah insan yg solehah,beriman,sabar n tabah serta berilmu.....

~~4 Petua Tangani Bosan~~


Apakah rasa bosan? Rasa bosan  timbul apabila anda jemu menghadap sesuatu berulang-ulang kali. Dalam situasi lain, rasa bosan timbul apabila anda tiada apa yang dibuat, tak ada apa hendak dilakukan ketika masa terluang. Awas! Bosan adalah petanda besar anda orang yang tidak ada matlamat.
Tips motivasi kali ni, berikut adalah 4 petua bagaimana mengelak rasa bosan.

1. Sibukkan Diri, Kenal Pasti Hobi.
Cari apa yang boleh dilakukan. Bentuk diri menjadi rajin. Jika anda tiada apa hendak dilakukan, fikirkan sesuatu yang anda rasa seronok melakukannya supaya tidak sedar masa berlalu. Ada orang suka tengok tv sebab dia rasa seronok menonton tv, walau dari pagi sampai ke malam. Ada orang suka memancing, sebab dia seronok memancing, walau dari malam sampai ke pagi. Untuk mengelak rasa bosan cari sesuatu disekeliling yang boleh anda lakukan.

2. Jadi Workaholic
Orang workaholic adalah orang yang suka bekerja, asyik dengan kerja hingga tak sedar masa berlalu. Kerja bukan kerja bagi dirinya tapi satu hobi. Perasaan enjoy bekerja ni akan hadir apabila nda menemui keseronokan ketika melaksanakan kerja.Untuk mengelak rasa bosan, anda boleh bentuk diri anda menjadi seorang workaholic – sentiasa ada saja yang perlu dibuat, ada saja yang perlu disiapkan, ada saja yang perlu disempurnakan. Awas! Sikap workaholic tak sesuai untuk orang suddah berkawin. Jika anda seorang suami, nanti isteri anda saman anda sebab tak balik-balik rumah dek terlalu layan kerja. Jika anda seorang isteri, nanti suami anda makan maggi setiap hari.

3. Set Matlamat, Azam, Cita-cita dan Impian. Selepas itu Berusahalah Mencapainya!
Orang yang selalu merasa bosan adalah orang yang tidak ada impian. Orang yang bosan dengan hidup adalah orang tidak ada cita-cita. Set satu impian kemudian fikirkan cara untuk mencapai impian itu. selepas tu berusalah mencapainya walau dengan apa cara sekalipun, asalkan halal. Fikir, fikir, fikir, selepas itu buat. Buat dan terus buat. Jangan duduk diam! Lama-kelamaan anda akan perasan anda dapat mengelak rasa bosan sebab anda sudah tidak ada masa untuk merasa bosan. Masa yang ada terisi dengan usaha ke arah mencapai cita-cita anda.

4. Rajinkan Diri Beribadah.
Ini pula adalah tips yang baik untuk mengelak rasa bosan dari perspektif Islam. Sibukkan diri dengan ibadah. Dalam menyempurnakan tuntutan ibadah wajib, banyakkan ibadah sunat. Hadirkan rasa kekurangan dan kehambaan dalam diri. Jangan pernah merasa puas dengan ibadah-ibadah yang sudah disempurnakan sebelum ini. Rasai keseronokan melaksanakan ibadah, rasai ketenangan ketika dalam proses menyempurnakan ibadah. Pasti anda terdorong untuk melakukannya lagi, dan lagi, dan lagi, banyak kali sampaikan anda macam tak mahu berhenti.

~`Cinta Dunia dan Cinta Akhirat~`


 Setiap manusia mempunyai perasaan cinta dan menyintai. Cinta itu juga mempunyai tafsiran yang luas dan berbeza-beza. Rasa cinta dan sayang itu bukanlah hanya terbatas kepada lelaki dan wanita sahaja. Cinta itu sangat universal dan boleh dizahirkan dalam apa jua bentuk dan apa jua keadaan. Rasa cinta itu boleh diterjemahkan kepada rasa cinta terhadap kerjaya atau kerja, harta, ilmu dan sebagainya.

Namun dalam dunia serba moden ini, apabila menyentuh mengenai cinta ia akan ditujukan kepada sama ada cinta antara lelaki dan wanita ataupun cinta manusia kepada kebendaan iaitu harta dan kemewahan. Pemikiran jumud begini boleh menjadikan manusia hamba duit tanpa memikirkan mengenai akhirat.

Namun begitu masih ada yang bijak menguasai dunia dan mengharapkan kebaikan di akhirat. Mereka ini adalah golongan yang beruntung kerana diberikan ni'mat untuk merasai kedua-duanya. Dan seharusnya mereka memperolehi keberkatan ini hanyalah kerana pencarian mereka yang seimbang antara dunia dan akhirat tanpa lalai walaupun dalam seminit.

Sesungguhnya mereka seperti ini telah disebutkan oleh Allah SWT yang bermaksud, "Dan bersabarlah kamu bersama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi hari dan senja hari dengan mengharapkan keredaan-Nya; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batasnya ." (Surah al-Khafi : 28)

Sebagai seorang Muslim yang akan dibangkitkan pada hari kiamat kelak perlu mempersiapkan diri untuk mendapat kecintaan yang hakiki di akhirat nanti. Memang benar, kehidupan di dunia juga perlu dititikberatkan bagi membawa satu imej yang hebat di mata-mata musuh Islam. Namun begitu, segala kekayaan dan kemewahan itu pula, hendaklah jangan kedekut untuk dibelanjakan bagi mencapai kesenangan di akhirat.

Itulah yang dinamakan keseimbangan antara kehendak dunia dan keperluan akhirat. Namun, ramai yang pada hari ini apabila sudah menemui kejayaan di dunia akan melupakan kehidupan selepas kematian nanti. Ketika itulah segala amalan di dunia akan diambil kira. Segenap 'sen' harta akan dihisap sama ada digunakan ke jalan Allah ataupun segala kemewahan itulah yang melalaikan hamba-Nya ini.

Penuhi amal dan iman
Satu jalan mudah untuk menjauhi sifat kedekut yang menandakan itulah perasaan terlalu cintakan dunia ialah penuhi dengan amal dan iman. Dua perkara ini mampu membersihkan jiwa dan hati daripada menjadi keras daripada hanya memikirkan dunia semata-mata.

Pernah berkata, Al-imam Sufyan al-Tsauri r.h.m. "Telah sampai kepadaku bahawasanya akan datang satu masa kepada umat manusia di mana pada masa itu semua hati-hati manusia dipenuhi oleh kecintaan terhadap dunia, sehingga hati-hati tersebut tidak dapat dimasuki rasa takut terhadap Allah SWT.Dan itu dapat engkau ketahui apabila engkau telah memenuhi sebuah bakul kulit dengan sesuatu hingga penuh kemudian engkau cuba memasukkan barang lain ke dalamnya namun engkau tidak mendapati ruang untuknya lagi,".

~~Taqwa Itu Apa~~


Kalimah 'Taqwa' asal maknanya adalah mengambil tindakan penjagaan dan memelihara dari sesuatu yang mengganggu dan memudaratkan.

Menurut Syara', 'Taqwa' bererti : "Menjaga dan memelihara diri dari siksa dan murka Allah Ta'ala dengan jalan melaksanakan perintah-perintahNya, taat kepadaNya dan menjauhi larangan-laranganNya serta menjauhi perbuatan maksiat".

Rasulullah s.a.w. pernah menjelaskan hakikat taqwa dengan sabda baginda yang bermaksud :
"Mentaati Allah dan tidak mengingkari perintah-Nya, sentiasa mengingati Allah dan tidak melupainya, bersyukur kepada-Nya dan tidak mengkufuri nikmat-Nya".

Saidina Umar r.a. pernah bertanya kepada seorang sahabat yang lain bernama Ubai bin Ka'ab r.a. makna taqwa. Lalu Ubai bertanya kepada Umar : "Adakah engkau pernah melalui satu jalan yang berduri? Jawab Umar: "Ya". Tanya Ubai lagi: "Apakah yang kamu lakukan untuk melalui jalan tersebut?".
Jawab Umar : "Aku melangkah dengan waspada dan berhati-hati". Balas Ubai : "Itulah yang dikatakan taqwa".

Menurut Ibnu Abbas r.a. : "Al-Muttaqin (yakni orang-orang bertaqwa) ialah orang-orang beriman yang memelihara diri mereka dari mensyirikkan Allah dan beramal menta'atiNya".

Menurut Hasan al-Basri : "Orang-orang bertaqwa ialah orang-orang yang memelihara diri dari melakukan perkara yang diharamkan Allah dan mengerjakan apa yang difardhukan Allah ke atas mereka".
Berkata Abu Yazid al-Bustami : "Orang bertaqwa ialah seorang yang apabila bercakap, ia bercakap kerana Allah dan apabila ia beramal, ia beramal kerana Allah".

Martabat Taqwa

Menurut Al-'Allamah Mustafa al-Khairi al-Manshuri, taqwa ini mempunyai tiga martabat;
Martabat pertama : Membebaskan diri dari kekufuran

Inilah yang diisyaratkan oleh Allah dengan "Kalimat at-Taqwa" dalam firmanNya :
"...lalu Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya, dan kepada orang-orang mu'min dan Allah mewajibkan kepada mereka kalimat taqwa ...". (Surah Al-Fath. Ayat : 26)

Maksud kalimah at-Taqwa dalam ayat di atas ialah kalimah : "لا إله إلا الله محمد رسول الله" atau dua kalimah syahadah. Kalimah ini merupakan kalimah iman yang menjadi asas atau punca kepada taqwa.

Martabat kedua : Menjauhkan diri dari segala perkara yang membawa kepada dosa.
Martabat ketiga : Membersihkan batin (hati) dari segala yang menyibukkan atau melalaikan diri dari Allah swt.

Martabat yang ketiga inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah;
"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya dan janganlah kamu mati melainkan kamu menyerah diri ( kepada Allah swt )." (Surah Ali Imran. Ayat : 102)

Muslim yang Berjuang dan Bertaqwa

Merentasi era peradaban modern yang menyaksikan keruntuhan akhlak , moral dan aqidah ummah kini di paras bahaya , memerlukan kuasa taqwa yang tinggi untuk kembali membina struktur asas ummat Islam yang kian runtuh .

Taqwa adalah formula tepat untuk memproses penawar bagi memulihkan kecederaan iman yang sangat parah dewasa kini, khasnya dikalangan mereka yang mengaku muslim .

Kecederaan teruk di bahagian iman inilah yang meletakkan ummat Islam turut terjebak dalam kancah perlecehan akhlak, moral dan aqidah.
Saksikanlah, bagaimana dunia kini amnya dan negara kita khasnya dilanda kehancuran peradaban Insaniyyah, sehingga hilang peri kemanusiaan sebaliknya peri kebinatangan menguasai minda sebahagian besar ummat manusia.

Menyedari realiti dunia dan ummah hari ini, marilah kita mengambil kesempatan daripada ibadah puasa yang dijalani sebulan di bulan Ramadhan untuk membina syakhsiyyah muslim yang berjuang dan bertaqwa dengan mendidik jiwa, minda dan seluruh pancaindera agar tunduk dan patuh kepada Allah swt. serta siap untuk menjunjung tinggi segala tanggungjawab mempertahan dan memperjuangkan Islam di persada alam ini .

Kitalah selayaknya memikul tanggungjawab sebagai pejuang untuk menyelamatkan diri , dunia dan ummah dari bahana syahwah yang menyimpang jauh dari Manhaj Ilahi .
Pejuang yang dilengkapi sifat taqwa yang mantap sebagai alat keselamatan dan asas kekuatan diri demi memenangi pertembungan antara iman dan kufur , hak dan bhatil serta islam dan jahiliyyah.

~~Buat Dia Yang Bergelar Pemimpin~~


"Aku tak boleh, aku tak kuat."     
"Aku lembik, lemah."    
"Aku tak pandai nak sesuaikan diri d engan keadaan."
"Aku rasa ada yang lebih layak daripada aku."
"Aku tak dapat nak galas amanah ni, susah sangat, berat sangat."

Aku pernah merasai perkara yang tertulis di atas, bahkan lebih daripada itu. Ketika itu aku dilantik untuk menerajui salah satu amanah pada satu masa yang telah Allah S.W.T tentukan, aku pasrah. Aku tunduk pada ketentuan-Nya. Aku taat pada perintah-Nya. Aku sujud memohon kekuatan-Nya. Aku memanjatkan doaku pada-Nya agar menjadi lebih kuat.

Firman Allah S.W.T :
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
Maksudnya: "Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Ku-perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri daripada menyembah-Ku akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina."

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud :
"Doa itu ialah ibadat."


Dalam hadith lain, Nukman bin Basyir meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W pernah bersabda yang bermaksud

"Doa merupakan satu ibadat." Lalu baginda membaca ayat, "Dan berkata Tuhan-Mu: Berdoalah kepada-Ku."
Aku patuh pada takdir-Nya, kerana aku tidak tahu perkara yang terbaik bagiku melainkan Dia, Pencipta aku yang Maha Tahu kekuatan dan kelemahan aku.

Firman Allah S.W.T :
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
Maksudnya : "Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah S.W.T jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."
[Al-Baqarah : 216]

Aku berusaha menerima dan memujuk hati ini bahawa akulah yang dipilih untuk memegang amanah sebesar itu. Akulah juga yang terpilih dari kalangan hamba-hambaNya yang ada disekelilingku, sungguh aku tak pinta untuk ianya berlaku bahkan aku bimbang untuk memegang amanah sebesar ini. Hanya Allah S.W.T sahaja yang mengetahui perkara yang terbuku dihati kecilku.

Firman Allah S.W.T :
إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنْكُمْ وَلا يَرْضَى لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ وَإِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ وَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
Maksudnya : "...Sesungguhnya Allah S.W.T mengetahui akan segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada."
[Az-Zumar : 7]

Tatkala aku menerima ketentuan, terdetik juga kekeliruan tentang kemampuan diri. Dapatkah aku menggalas beban ini, benarkah aku layak. Aku tahu, aku menerima amanah ini bukan kerana layaknya aku tetapi atas rahmat dan kasih sayang-Nya pada aku yang hina dan penuh dosa.

Firman Allah S.W.T :
قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلا عَلَيْهَا وَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
Maksudnya : Katakanlah: "(Sesudah aku mentauhidkan Allah dan berserah diri kepada-Nya), patutkah aku mencari Tuhan selain Allah S.W.T, padahal Dialah Tuhan bagi tiap-tiap sesuatu dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh tiap-tiap seorang melainkan orang itulah sahaja yang menanggung dosanya; dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja); kemudian kepada Allah S.W.T tempat kamu kembali, lalu ia menerangkan kepada kamu akan apa yang kamu berselisihan pada-Nya.
[Al-An'am : 164]

Terima kasih Ya Allah atas anugerah ini, dengan adanya amanah ini bertambahlah ibadat aku kepada-Mu. Sungguh aku tidak sedar, sekalipun aku tidak diberi untuk memegang amanah ini, aku telahpun diberi amanah sebagai seorang muslim. Sepatutnya aku bersyukur, Dia memberi aku pentas untuk aku jalankan amanah ini.

Firman Allah S.W.T :
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ
Maksudnya : Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak ketahui."
[Al-Baqarah : 30]

Firman Allah S.W.T :
إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الإنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولا
Maksudnya : Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. Ingatlah  sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan."
[Al-Ahzab : 72]

Firman Allah S.W.T :
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِيَعْبُدُونِ
Maksudnya : "Ingatlah Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku."
[Ad-Dzariyaat : 56]

Kadang-kadang aku melakukan khilaf namun tidak sedar tentang itu. Sebenarnya, dalam aku berusaha, aku juga berputus asa. Namun bukan itu adab seorang hamba pada pemilik-Nya. Ampunkanlah aku wahai Tuhanku.

Dari Abu Hurairah R.A bahawasanya Nabi S.A.W bersabda:
"Doa seorang hamba akan selalu dikabulkan selagi tidak memohon sesuatu yang berdosa atau pemutusan kerabat, atau tidak tergesa-gesa. Mereka bertanya : Apa yang dimaksud tergesa-gesa? Beliau menjawab : Dia berkata ; Saya berdoa berkali-kali tidak dikabulkan, lalu dia merasa menyesal kemudian meninggalkan doa." (HR Muslim)

Jika difikirkan amanah ini, aku tidak dapat hendak menanggungnya, hanya Dia sahaja yang mengetahui apa yang aku rasai. Telah kekeringan air mata dan telah lesu kepenatan aku berfikir untuk aku terus kuat dan gagah sebagaimana pahlawan-pahlawan silam yang telah terbukti keimanannya juga kejayaannya. Dengan itu, aku berusaha bangkit dan melawan.

Segala tindakan aku sebagai pemegang amanah tertakluk kepada terma dan syarat Al-Quran dan sunnah Rasulullah S.A.W yang berada dalam satu pakej lengkap iaitu Islam. Sesunguhnya aku akan ditanya di mahkamah akhirat yang tiada sebarang ketidakadilan dan keraguan. Islam itu akan membuahkan iman dan ihsan, dan titik bermula segala tindakan ialah hati.

"Sesungguhnya, di dalam badan manusia itu ada seketul darah. Jika ianya baik maka seluruh anggotanya turut baik dan jika ianya buruk, buruklah seluruhnya. Itulah dia, hati." [HR Bukhari dan Muslim]

Sesungguhnya, telah banyak yang menjadi persoalan telah dijawab di dalam Al-Quran. Namun hanya aku yang tidak menyedarinya. Aku mohon petunjuk dan rahmat daripada-Nya agar aku berjaya memikul amanah ini. Aku akan jalani dan lakukan sebaik mana yang aku mampu dan akan aku cuba kembali kepada fitrah asal kejadianku yang menginginkan kejayaan daripada Dia yang satu.

~enjoy d time square & bukit bintang~


 hari nie,aku kuar jln lg....3 hari berturut2, aku blik lmbt.....issshhhh apa nak jdi nie...huhuhu...nasib my sis, x marah le...adiknye blik lmbt...biasa la kuar jmpa member...bile lg nak jmpa....msg2 bz...time aku cti la ajak diorg kuar...hehhehe...apa pun aku enjoy la walaupun kecewa skit dlm hati nie....tapi nak bt mcm mane...aku hanye merancang,allah menentu sgal-galanye....aku insan yg lemah n x berdaya nak menghalang smuanye....huhuhu...

hari nie aku g time square n bukit bintang....dlm perancangan x g bukit bintang...tapi nak bt mcm mane kite just merancang,allah menentukan yg terbaik untuk umatnye....apa pun aku enjoy la jgk......huhuhuh







stu time square n bukit bintang aku berjalan.....kaki pun x lenguh lg...tapi member aku skit kaki lak...hehhheehh..smpai je time square,kitaorg trs g mkn...lapar katakan...hehhehhe...lepas mkn,trs g bli tiket wayang...tgk cite KEMBAR SIANG....best la gak...x ramai org...biasa lg time org berkerja....huhuhu...sementara tggu masa nak tgk wayang,g jln2 dkt kdai2...tgk apa yg menarik n bleh dibeli....hhuhuh...x pun cuci mata je.....



dah hbis stu time square pusing....jln2 dkt bukit bintang lak walaupun hjn...heheehh...lbt gile...jln2 dbukit bintang n sungai wang...biasa la time hjn nie,lapar lak.....kitaorg g minum ptg di bukit bintang...mkn roti n minum air je....huhuhu....nanti kite kuar lg la ye.....tggu cti sem....



insyallah kite jmpa lg ye...time aku cti la ye...leh kuar jauh2 skit ye....hehehheh...enjoy hbis la...hehhehe...thanks kuar dgn aku ye....

~~Hari Penganugerah 2011 my sis~~




06/03/2011...aku g majlis my sis di Hotel Mariot,Putrajaya.....gmbira la dpt g sana...hehehehh...smpai2,mcm biasa la aku...ambk gmbr bt kenangan....hbis stu hotel aku ambk....peduli apa org nak tgk....so aku ambk gmbr tnpa malu la...heheheh..nasib baik ada akk,leh tlg ambk gmbr....huhuhu...
Tahniah my sis...smga berjaya kehadapan ye......syok la dpt g shanghai....apa pun,enjoy la dgn pakej yg diberi....heheeh...ALL THE BEST , MY SIS...





~suasana malam di Pantai Teluk Cempedak~

2/03/2011,akhirnye habis gak exams...yahuuuu...seronoknye...x sabar nak blik kmpg jmpa emak,ayah n kucing2ku yg comel...heheheh...tapi aku dah plan dgn adik2 n memberku nie nak g pantai....nak kata midnight bkn la just nak restkan tension lepas berputar pulas exams...dah la x chat cibuk gak nak g pantai....sblm exams,aku dmam trk gak la...suara pun rock..hehhehe..klur dah kene sakit,nak elok bapak susah...tension la klur skit...smua keje x jln...dapat gak aku tgk pantai pada waktu mlm....execited gile nak g...kitaorg g slps magrib...aku siap2 la dgn ctik2 sampai dik2 nie x knl aku...huhuhu...mcm nak g dinner lak..apahal g pantai je..heheheh...dik nie dah tmph 2 buah teksi...dlm perjalanan nak g sana,btuk aku dah mula dah....aku nak enjoy je,batuk nie mengada2lak....aku bt x peduli je dgn btuk nie....mkn ubat pun x jln gak....hehehheh



nie time tggu teksi dkt pintu msk utama

x sbar nak sampai pantai...mesti seronok....mcm x caya leh jejak kaki dkt pantai teluk cempedak gak....huhuhu....smpai je pantai,ramai nye org....sementara tggu diik2 nie sampai,ambk gmbr dlu dgn angin pantai yg kuat nie....dgn bunyi ombak.....dah la sjk pulak...berlawan2 dgn batuk n selsema aku nie....nie yg ku tggu slama nie...hehehhehh....aku pun jln2 ditepi pantai smbl main pasir yg halus.....aku menjerit sekuat hati....huhuhu...leka fikiran aku....mcm x caya aku bleh main buih belon...mcm bdk2 lak...apa pun aku puas jdi dri aku sndri...bt apa nak hipokrit...huhuhuhu....lepas jln2,g mkn md lak...akhirnye dpt gak mkn md...asyik mkn kfc je...bosan....huhuhuhu...aku mkn puas2 dgn angin laut yg sejuk n kuat.....apa pun aku enjoy hbis la...huhuhuu...




tgh menunggu yg lain ( x smpai lg ) posing dlu....hehehheeh

angin dkt sini,agak kuat...smpai aku leh semput lak.....mcm nak mati  ada gak...x leh nak bernafas dgn baik....huhuhuh...tu la akibat terlalu happy apabila sakit x elok lg...


wajah-wajah yg g pantai teluk cempedak....

nanti leh kite lg....ajak ramai2 la....bru meriah...tapi klur g lg skali, x mau sakit la...susah le...x leh nak gembira sgt...huhuhuhu





~~Menunaikan Umrah~~

Pada thun lepas, 31/05/2010 hingga 14/06/2010 aku menunaikan umrah bersama keluarga...emak kata nak bwk anak yg bujang dlu....yg dah kwin ddk diam dkt malaysia....seronok n bersyukur dpt menunaikan umrah....time tu aku keje,so ambk cti cpt2....x sabar nak g mekah....allah telah menjemput aku g sana g duit emak n ayah aku...hehhehehe...nanti dah keje,nak g lg la....hehehhehe...sblm aku berangkat,aku dmam trk gak la...mengigil...pg tu,aku g klinik...doktor srh ambk darah,tapi x smpt nak g...sbb kene ada dkt klia 3jam sblm berangkat.....so aku x g ambk darah...time tu popolar dmam denggi...so doktor takut la....tapi aku pasrah n berdoa kpda allah,sgala urusan hambamu nie berjalan lancr....sblm tu,aku kene minum air soya n air kosong byk...tkt imegrasin check n x lepas.....alhamdulillah sgala urusan berjalan lancar.....ketika aku berada di dalam kapal terbang,rasa tkut n gembira dpt gak naik kapal terbang....aku naik kapal terbang arab saudi....ramai la jgk penumpang...time kapal terbang trn dkt Qatar,aku muntah-muntah...sgala aku mkn,kluar smua....tapi aku x la trn dkt Qatar...jauh lg perjalanan....time kapal terbang naik nak trskan perjalanan ke madinah,aku muntah lg...biasa la bdn x chat.....akhirnye aku smpai di madinah kul 10 mlm masa di sana....aku muntah lg...bdn x larat gile nak jln...apabila aku memijak kaki di madinah,aku bersyukur kerana dpt gak tgk bumi allah nie bertapa cntiknye...sgala beralatan yg canggih...sblam aku nak naik bus,kene check dlu smua brg n pasport oleh imagresin disana...seram gak la jgk,senjata kiri kanan.....mcm nie keadaan time negara islam dijajah oleh kristian....aku berada di madinah 4 hari 3 mlm je....dlam jangka masa yg pendek,x ckp aku nak melihat bumi islam nie....



belakang aku nie(kubah hijau) adalah makam nabi s.a.w...
 nie mkm nabi s.w.t

selepas 4hri aku berada di madinah,aku bergerak g mekah pulak...terasa rindu dgn nabi....bile la bleh berjmpa nabi lg...insyallah klur ada rezeki lbh,aku akan dtg jua.....sdh gak tggalkan madinah...byk kenangan disni...

nie keadaan di mekah semasa menunaikan solat jumaat....ramai gile...
 tiang doa yg paling mabrur untuk jodoh...smga doaku diterima n ditunaikan untuk peneman hdp aku didunia n akhirat...............

aku kutip sisa maknan burung untuk perempuan yg susah nak pregnant (ikhtiar)
emak n ayahku..terima ksh bwk anakmu nie ke tanah suci...





 bangunan pencakar langit di sekeliling mekah....


Yg sdh,aku smbut hari lahir ku di mekah.....apapun x apa la...dpt pengalaman berada di ngera org...
alhamdulillah,aku selamat smpai di malaysia.....pening kepala...
"YA ALLAH KLUR ADA REZEKI LEBH HAMBAMU NIE INGAT MELIHAT KEKUASAANMU NIE LG....MURAH REZEKI N PJGKAN UMUR HAMBU NIE SUPAYA HAMBAMU NIE LEH JEJAK KAKI DISANA LG...AMIN3X"








Program "HOTS"-HOW OF TO SURVIVE

pada 12 & 13hrbln,kolej aku bt program hots dkt KEM DESA CEMPAKA...dkt dgn laut...seronok gile...rest otak n lupa seketika masalah yg aku hadapi....lama gak x tgk laut....dgn angin n ombak membuat aku tenang...itulah ciptaan Tuhan untuk umatnye....smpai je kem,aku trs ambk gmbr...jdi artis sakan...gile bergmbr aku nie...kolej bt dkt sana smua sem 1....

aku smpai kem dlm kul 8pg....trn je bas aku trs ambk gmbr...bt kenangan...dlam dri nie nak g mandi,tapi ombak kuat lak...so x leh la mandi...tgk dri jauh je...nie la gmbr terbaru aku...ctik tak...rasa ada perubahan...nampk lg cun n ctik...hehehheeh..puji dri sendri....





byk la aktiviti yg telah dijalankan....cthnye..mcm mane nak uruskan masa/time table...kiraan markah..kawal emosi n byk lg la...yg pling seronok time riadah..main dkt tepi pantai....dgn pasir yg halus,ombak yg sederhana kuat...membuat aku terleka seketika n mengingat pelbagai kenangan yg aku lalui.....apapun aku kene trskan kehadapan....kengan yg lalu membuat aku pengajaran n teladan menempuh duagaan diluar sana....





apa pun aku seronok la...nanti nak g pantai lg...nak mandi lak...x puas time g kem tu...nak mandi puas2....hehehhe....
                 "BT YANG TERBAIK UNTUK DRI N MASA DEPAN"