Khamis, 21 Jun 2012

Membongkar Misteri DAJJAL...

BaB 1 MEMAHAMI HAKIKAT DAJJAL

Fitnah yang paling besar dan dahsyat sejak Allah menciptakan dunia melainkan Dajjal. kita pernah membaca kisah Namrud,bagaimana dia membina Kota Babylon yang hebat dan mengaku dirinya sebagai tuhan manusia,pencetus agama pagan yang dianuti hingga ke hari ini serta mengarahkan tenteranya membakar insan mulia bernama Nabi Ibrahim as.

Kemudian Firaun yang membina bongkah-bongkah segitiga gergasi piramid yang hebat.dikatakan dia tidak pernah sakit sepanjang hidupnya dan pernah mengaku '..aku adalah tuhan manusia..'

Ini adalah pengakuan Nabi yang dirakamkan 1,400 tahun dahulu. Para sahabat yang mendengar kata-kata ini tergamam. Betapa ketika umat Islam tandus imannya,Allah datangkan sebesar-besar fitnah di dalam kehidupan mereka.Lantas Rasulullah s.a.w mengungkapkan sebuah hadis berupa munajat dan pengharapan..

"...seandainya dia (dajjal ) keluar sedangkan aku berada di kalangan kamu,maka akulah yang berhadapan dengannya bagi mewakili setiap umat Islam. Dan jika dia ( dajjal ) keluar selepas kematianku,maka setiap kamu adalah penyelamat bagi dirinya sendiri ( bertanggungjawab untuk melawannya ) dan Allah adalah sebagai penolong kamu sekalian.."

Ketika membicarakan kisah dajjal seolah-olah timbul keraguan,apakah benar kisah dajjal satu hakikat atau hanya satu mitos agama dan sejauhmana kisah dajjal menepati zaman sains dan teknologi...

Ketika inilah hadir jalan takwil dan tamsilan cerita dajjal diukur mengikut jalan fikir yang selesa sedangkan pada hakikatnya ia terkeluar dari konteks maksud asal hadis Rasulullah s.a.w. Jika dapat diputar kembali ke zaman Nabi,mungkin akan timbul kekecewaan di hati baginda betapa amaran,harapan dan doanya dipermudahkan sedemikian rupa..

Fitnah Dajjal adalah fitnah terbesar,terakhir dan terdahsyat di dalam sejarah manusia ; itulah pesanan junjungan Rasulullah s.a.w 

" Semenjak Adam diciptakan sampai berdirinya kiamat tidak ada hal yang lebih besar dari fitnah Dajjal "

Dajjal adalah antara kisah akhir zaman yang paling kerap disebut oleh Rasulullah s.a.w. Ia adalah tanda bahawa dunia sudah sampai penghujung. Namun peringatan tentang bahaya fitnah Dajjal disebut seawal Nabi Nuh as lagi ; ahkan setiap Nabi yang bangkitkan akan mengingatkan perkara yang sama bahawa Dajjal akan meroakkan agama,memporak perandakan kesatuan manusia dan membawa kemusnahan dunia. 

Nabi Muhammad s.a.w di dalam hadisnya menyebut;
" Wahai manusia,sesungguhnya tidak ada fitnah yang lebih besar di muka bumi ini sejak dari penciptaan Adam yang melebihi dari fitnah Dajjal. Dan bahawanya tidak ada satu Nabi  pun diutus oleh Allah yang tidak mengingatkan umatnya tentang fitnah Dajjal,sedangkan aku Nabi yang paling akhir dan kamu adalah umat yang paling akhir..Ingatlah "


p/s : akan sambung cerita ini...tunggu!!!!!!!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan